I teater og opera
De seneste årene har regler for skikk og bruk for et teater- eller operabesøk forandret seg betraktelig. Mens det tidligere var påkrevd med mørk dress til et besøk i teateret, og smoking eller kjole og hvitt på premierer og festforestillinger, bryr stadig færre seg om de tradisjonelle kleskodene i dag. På premierer og festforestillinger pynter de fleste seg, men på en hverdagsforestilling er det ikke uvanlig å se folk i jeans. Yttertøyet henger man som regel fra seg i garderoben, og enkelte teatre har også et garderobenummer på billetten som indikerer hvor yttertøyet kan henge. En teater- eller operabillett er som oftest merket med hvilket område i salen man skal sitte, med henvisning til venstre eller høyre. Orkester betyr radene nærmest orkestergraven og scenen. Det heter stalls på engelsk. Parkett er radene etter orkester, mens parterre er radene etter parkett under balkongen. Rear stalls er den engelske betegnelsen på disse plassene. Balkong er plassene over salen. Mange teatre og operaer har balkonger i flere etasjer. Balcony, kalles det på engelsk. Losje er små rom langs salen med flere plasser. Ofte kjøper man billetter til en hel losje, kalt box på engelsk. Det sømmer seg svært dårlig å komme for sent til en forestilling. Publikum bør være i bygningen ti minutter før forestillingen begynner. Er man forsinket, risikerer man å ikke slippe inn i salen. Eventuelt må man vente med å sette seg til etter pausen, eller finne seg i å bli henvist til en annen plass. Å skjelle ut personalet fordi man ikke slipper inn, er usympatisk. Har man plasser midt på en rad, bør man sette seg noe tidligere, både før forestillingen og etter pausen, slik at man ikke må passere alle som sitter på raden. Ofte er det så trangt at de som sitter, må reise seg for å slippe andre forbi. Den passerende bør da unnskylde seg og takke. Det er for øvrig verdt å merke seg at i enkelte andre land tilsier god skikk og bruk at man vender ryggen til den som passeres. Mobiltelefonen er avslått under forestillingen.
I pausen flanerer man i publikumsområdene og underholder seg med samtaler og oppkvikkende drikker. Det regnes ikke for god tone å snakke om oppsetningen i pausen på en premiere. Det betyr ulykke, akkurat som å ønske en skuespiller lykke til før vedkommende skal på scenen. I en teater- eller operabygning plystrer man heller ikke. Det betyr også ulykke i mer bokstavelig forstand, og har sammenheng med at scenearbeiderne tidligere kommuniserte ved hjelp av plystring. Uvøren plystring kunne få uante konsekvenser.
Bilde:
Den passerende bør unnskylde seg, og takke de som reiser seg for å slippe ham forbi.
Foto: Fredrik Arff
Comments